tisdag 26 november 2013

STOCKHOLMSHOCKEYN

När DIF, AIK och SSK börjar förlora matcher och halkar längre ned i tabellen, börjar det gråtas över dåliga anläggningar, svårt med träningstider m m. Det kan naturligtvis vara en anledning till problematiken,men inte hela sanningen.

Det finns många ungdomsspelare i regionen, de värvas redan som 10-12 åringar till AIK och DIF. Vilket innebär att de mindre klubbarna utarmas på spelare och i sämsta fall får lägga ned verksamheten. Till slut finns det inget acceptabelt motstånd för de stora klubbarna. Den här rovdriften leder till en sämre bredd. Trots detta hävdar sig Stockholm bra i TV- pucken, positivt att de har två lag. När det är dags för ishockeygymnasium försvinner många spelare ut i landet. Finns det ingen bra organisation i regionen, som kan ta hand om talangerna?

SSK och DIF har inte sämre resurser än Karlskrona och Karlskoga. Istället för att skylla på en massa saker runt omkring kanske det skulle vara bättre att granska sin verksamhet. Är det rätt ledare i föreningen? Hur bygger man lag? Varför misslyckas man med sina trupper år efter år? Det är nog dags att titta på helheten och lyfta på alla stenar, innan 08 regionen kommer att spela en ännu anonymare roll i framtiden.

SHL BEHÖVER LAG FRÅN 08 REGIONEN!

4 kommentarer:

  1. Per ! Det är nog inte så enkelt som du skriver att storklubbarna värvar. Idag är Sthlms hockeyn annorlunda än när du bodde här tyvärr.
    Idag har alldeles för många klubbar som vill satsa , storklubbarna har ingen chans i yngre åldrar,
    Att vi i Sthlm har c,a 25 % av ungdomsspelarna är nog sant , men jag tror nog att vi driver sönder våra barn i tidiga åldrar så tappet vid U-15 , U-16 och B jun är för stort.
    Angående hockeygymnasium så har inte klubbarna i Stockholm ekonomiska mörjligheter att erbjuda dom bästa 10,000:-/mån , fri lägenhet , fri mat , fri tvätt fri lägeneht, Detta är tyvärr den krassa verkligeheten när klubbar , som HV 71 , VF , Modo .luleå värvar på sig Stockholms bästa talanger.
    Vi har dock några nationella HG i Stockholm som man kan hoppas på , problemet är oftast logistiken samt sena träningstider.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte att unga spelare skall ha den månadslönen. Betalt får de när de har presterat något. Det är utbildningen som är viktigast.

    SvaraRadera
  3. Jag som har varit i dom stora klubbarna som tränar ekan säga att det stämme rinte alls att AIK och DIF värvar vid 10 årsålder. det är något du ta från luften. den finns regler inom dessa två föreningar att man inte får värva. När komuner pumpar in pengar i åxxå en förening du själv har varit tränare för (90 miljoner) blir det en form av doping. Sen håller jag hel och hållet med dig att föreningarna har en stor del i hur dte sser ut idag. Nää, jag tycker inte om att man uttalar sig när man befinner sig mil ifrån ungdomsverksamheten som du gjort i så många år. Kom ner och ta och hjälp till istället för att ha en blogg som inte hjälper någon av dessa barn att få vilja spela hockey

    SvaraRadera

  4. Jag skulle vilja hävda att ungdomshockeyns utveckling i 08-området beror mer på föräldrars vilja än något annat. Visst händer det att ”elit”-föreningar värvar spelare men jag tror och hoppas att det inte är i någon större omfattning.

    Jag är själv ledare i en förortsförening med en uttalad "breddhockey" policy. Min erfarenhet är att det är föräldrarna till de bästa killarna i laget som förr eller senare väljer att flytta sin son till de elitsatsande klubbarna. Förklaringen till varför är allt som oftast: det tränas inte tillräckligt bra, min grabb får ju bara spela back, vi vinner inte tillräckligt mycket etc.

    Jag tror inte att man tackar nej till en spelare som höjer laget. Inte DIF, inte AIK, inte något annat lag heller för den delen. På samma sätt är det INGET lag som är intresserat av svansen.

    Konsekvensen av detta är att ett U10 lag med 25 spelare på några få år kan decimeras till 15 spelare för att sedan tyna bort helt och hållet.

    Stockholms Hockeyförbund borde förstå det här och agera.

    Jag har en stark tro på breddidrott, utan bredd når vi ingen topp, jag tror att lagens överlevnad beror på hur bra de ”sämre spelarna” utvecklas. INTE hur bra spetsen blir.

    Träningsmöjligheterna i Stockholm är annorlunda, trots att jag bara har 1,5 mil till jobbet så är det långt till hallen. U9, U10, U11 & U12 har minst 1 träning i veckan som börjar kl 16.00, allt för ofta 2. Jag förställer mig att andra föreningar sitter i samma sits.

    Det mesta av en spelares utveckling hänger enligt min mening på hur mycket man tränar och hur bra och många ledare som verkligen kan engagera sig.

    Det är inte lätt att ensam träna 25st 10-åriga killar kl 16.00. Få av oss föräldrar har den frihet att vi kan flexa, jobba mindre och därmed kunna lägga ner den tid som behövs för att utbilda dessa spelare.

    I allt för många lag står det 1 eller möjligen 2 ledare på isen, visserligen gör de sitt allra bästa för att träna dessa killar men på sikt håller inte detta. Enkla saker som uppvärmning och förberedelse av övningar tar tid och konsekvensen är att spelarna blir stillastående i en hörna rinken.

    Slutord

    Hur blir man bra på något?
    Man gör det ofta!

    Träna mer killar och tjejer!
    Politiker, bygg fler rinkar!

    SvaraRadera