tisdag 15 oktober 2013

REKRYTERING

Dagens SHL klubbar omsätter cirka 150 miljoner och har minst 50 anställda. Varje klubb drivs som vilket företag som helst. Det är många viktiga positioner som skall tillsättas, klubbdirektörer, ekonomichefer, marknadschefer osv. Oftast hämtar man dessa från näringslivet, där de har mångårig utbildning och erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.

HUR REKRYTERAS SPORTCHEFER OCH COACHER ?

De här personerna är föreningens viktigaste och ansiktet utåt. Rollerna kan jämföras med vd i ett företag. För att bli vd i ett företag krävs det långvarig utbildning och mångårig arbetsplats erfarenhet. Man måste lära sig verksamheten inifrån och till och med ta lite "skit" jobb.

För att bli elittränare eller sportchef inom ishockey räcker det med att ha spelat i NHL eller på toppnivå i Sverige. De flesta tycker inte att det är tillräckligt fint att börja praktisera i ett juniorlag eller i de lägre serierna. För att bli en fullfjädrad sportchef eller elittränare krävs det många års erfarenhet. Det är som i skolan , man kan inte hoppa från grundskolan till universitet.( finns naturligtvis undantag). De flesta SHL lag är ortens populäraste företag och lockar 5000-6000 personer minst en gång i veckan, då måste kravbilden vara därefter.

Det är inte sportchefer eller elittränares fel att de hamnar i roller som de inte mäktar med, de vill naturligtvis ta chansen. Det är föreningarna som inte är tillräckligt noggranna i sina rekryteringar.

MED TUR OCH UTAN KUNSKAP KAN MAN FÅ SJU RÄTT PÅ V75, MEN MED NOGGRANNHET OCH INTENSIVA STUDIER AV HÄSTARNA ÄR CHANSEN STÖRRE TILL DRÖMVINSTEN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar