torsdag 29 augusti 2013

MODO HOCKEY

På min tid i MODO var "Kempis" hemmahallen för ortens stolthet. Dofterna av skorstensrök och hembränt gjorde att atmosfären blev speciell i den lilla arenan. Ett fullsatt "Kempis" kunde lyfta laget till stordåd. Laget bestod av spelare från Ö-vik och regionen runt omkring.

I dag är det annorlunda. En arena med alla faciliteter, stora fina omklädningsrum, styrkehall med en storslagen utsikt mot havet och en massa ledare som ser till att spelarna skall trivas och förhoppningsvis utvecklas som ishockeyspelare. Två av våra största NHL profiler är anställda för att sätta ihop ett slagkraftigt lag. De vill naturligtvis sätta sin prägel på MODO. Det har också märkts i tillsättningen av spelare och ledare. Jag tycker att MODO har tappat sin identitet. Skellefteå har tagit den roll som  MODO hade förr.
Det är inte bara MODO som sneglar åt NHL och tittar hur deras organisationer ser ut. De flesta har ett tio tal runt sina lag trots dålig ekonomi. Finns det arbetsuppgifter till alla ?
Jag är nog gammalmodig?

Årets MODO trupp är mycket svårbedömd. Ett interessant målvaktspar i ungdomarna Anton Forsberg och Linus Ullmark. Båda måste utvecklas till toppmålvakter om det skall sluta lyckligt för MODO. Backsidan ser lite trögfotad ut men här får MODO hoppas att den talangfulle Robert Hägg får sitt definitiva genombrott. Den starke Samuel Påhlsson får dra ett tungt lass i vinter. Förra året förföljdes han av skador och kunde inte göra sig själv rättvisa. Det är bara att önska helylle killen "Samme" lycka till. Importerna känner jag inte till men de måste tillföra spetskompetens och hjälpa laget alla dagar i veckan. Blir det Forsbergs eller Smiths idéer som kommer att prägla laget. Jag tror inte Smith, han var med på danska juniorlaget förra året, åker till Sverige och intar en undanskymd roll. Kul att Jan-Axel har fått en roll runt laget. En trygg Kirrunabo med hjärtat på rätta stället. Mitt tips är att MODO får vara glada om man kommer någonstans 8-10 plats. Jag hoppas på bättre för mitt hjärta klappar fortfarande för MODO.              Imorgon är det Brynäs.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar