onsdag 28 augusti 2013

LULEÅ HOCKEY

I Luleå har jag haft många hårda duster med Lars "Osten"Bergström. Framförallt minns jag presskonferenserna. En gång,när jag tränade MODO,lyckades vi vinna med 9-0. Den här segern kan inte ens " Osten" prata bort, tänkte jag. Beröm var inte att tänka på, men på något sätt slutade det med att segern var turbetonad. De indoktrinerade norrlandsjournalisterna nickade instämmande. Nu vilar " Ostens" anda över Luleå. Där hans lärjungar Roger Åkerström, "Bulan Berglund och Jonas Rönnkvist är ett sammansvetsat team. De har format Luleå till en lagmaskin som är mycket svår att besegra. De har fått kritik för att vara tråkiga ,bättre omdöme kan man inte få. Sådan kritik bygger oftast på avundsjuka, alla lag vill vara disciplinerade och ha en bra defensiv. De flesta spelare vill ha en fri roll  utan ansvar för det defensiva. Om inte tränarna vågar ställa större krav på sina spelare blir man ingen vinnare. Bara för att man har en bra defensiv behöver inte anfallsspelet vara dåligt. Det ena utesluter inte det andra. Att Luleå inte skjuter så många mål beror på att det saknas naturliga målskyttar. Årets Luleå kommer att vara topp tre. Man har en bred trupp där varje spelare måste prestera på topp för att få speltid. Det lyckade konceptet att värva allsvenska spelare och utbilda de till elitspelare, fortsätter även i år. Per Ledin måste ha världens bästa agent. Hur skall man annars förklara hur han kunde lura HV71 på ett 6års kontrakt. Jag har aldrig förstått Pers storhet. Nu är han tillbaka i Luleå, där han i bästa fall får 6-7 min i 4:e kedjan. Kommer han att vara nöjd med det ? Intressantare att följa blir ungdomarna Lucas Wallmark och Peter Cehlarik,där finns potential till två riktigt bra elitspelare. Förhoppningsvis har Linus Klassen förbättrat sin fysik och anpassat sig till lagets sätt att spela, då kan det bli en rolig säsong för Luleå och dess supportrar.

I morgon är det dags att granska MODO

2 kommentarer:

  1. Bra genomgång! Har du tänkt gå igenom Hockeyallsvenskan också?

    Mvh

    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. När SHL är klar kör jag hockeyallsvenskan

      Radera